Voertuigen

De stichting maakt onderscheid in de volgende categorieën voertuigen: Auto's, lichte voertuigen, scooters, e- fietsen en meerwielers en de categorie speciale voertuigen (bussen, etc).

1. Auto's

Ampera

C Zero

Kangoo Ze

Op dit moment kan de stichting beschikken over een Opel Ampera, Citroen C-Zero, Renault Fluence en Kangoo. Het aantal voertuigen in deze categorie zal groeien in de volgende maanden. Denk bijvoorbeeld aan de Peugeot Ion, Toyota Prius plug-in en Nissan Leaf.

2. Lichte voertuigen

Twike

Deze categorie past helemaal in duurzaam rijden. Als er alleen 1 of 2 personen moeten worden vervoerd, bespaart men veel energie door in plaats van een zware conventionele auto een licht voertuig voort te bewegen. Een licht voertuig zoals de Renault Twizy, de Twike, of de in ontwikkeling zijnde StreetScooter zijn voorbeelden van een 'andere' mobiliteit, die uitermate geschikt is voor de dagelijkse (woon-werk) afstanden. Op dit moment wordt de Twike ingezet en zeer binnenkort (in april 2012) verwachten we de Twizy te kunnen inzetten.

3. Scooters

Novox

Vectrix

Scooters die elektrisch voortbewegen zijn een fantastische manier om korte afstanden snel te overbruggen. Stil, schoon en efficient. De stichting beschikt over enkele scooters van het merk Novox en Vectrix. In overleg met partners kunnen ook andere e-scooters worden ingezet zoals bijvoorbeeld Govecs en Ebretti.

4. Fietsen en speciale e-Bikes

Bikkel Bike

Floo W

Pg Bike

In Nederland zijn fietsen al zeer populair om recreatief of korte woon/werk afstanden af te leggen. Fietsen met trap ondersteuning zijn ideaal voor woon-werk verkeer. Fris, fit, maar toch onbezweet op je werk aankomen. En geen enkele heuvel in het Limburgse landschap is een probleem.

De stichting beschikt over enkele e-Bikes van de Limburgse fabrikant Bikkel Bikes en een speedbike van het merk PG Bike. Bij deze categorie horen ook speciale in Nederland ontwikkelde e-Bikes, zoals de Drymer, FlooW en Aerorider, die elektrische ondersteuning combineren met drie of vier wielen en een dakje. Ideaal voor woon-werk verkeer onder alle weersomstandigheden.

5. Speciale voertuigen

De stichting en het platform zijn geïnteresseerd om ook andere voertuigen te betrekken bij het wagenpark zoals busjes en kleine transport wagens. De besluitvorming zal samen met geïnteresseerden worden genomen. Vooral bussen, stadsdistributie, taxi's en afvalwagens zouden binnensteden schoner en stiller kunnen maken.