Gepubliceerd op 01 januari 2013 10:48

Toyota Prius PluginSinds enkele maanden kan de Stichting Limburg Elektrisch beschikken over een Toyota Prius Plug-in voor proefprojecten.

Het eerste project waarbij deze Toyota werd ingezet was voor de gemeente Eijsden-Margraten. De proefrijders waren zeer enthousiast over het rijden met de nieuwe Prius.

De Prius Plug-in biedt ruimte aan 5 personen en heeft een totale actieradius van meer dan 1.000 km. De Prius Plug-in Hybrid kan circa 25 kilometer volledig emissieloos rijden en is in 90 minuten weer opgeladen. De wereldwijd beproefde Full Hybrid technologie neemt het daarna over.

Door de opmerkelijk lage CO2-uitstoot van 49 g/km, profiteert de zakelijke rijder van 0% bijtelling gedurende het gehele leasecontract van maximaal 60 maanden. Voor bedrijven en ZZP-ers gelden zeer aantrekkelijke fiscale regelingen. De maandelijkse leaseprijs bedraagt 579 euro (Full Operational Lease, 60 maanden, 20.000 km per jaar). De Prius Plug-in Hybrid heeft een gecombineerd vermogen van 100 kW/136 pk en een vanafprijs van € 38.990. Er is geen aanschafbelasting (BPM) en geen motorrijtuigenbelasting (MRB) verschuldigd.

Gebruiksgemak voorop
De Toyota Prius Plug-in Hybrid beschikt over 5 volwaardige zitplaatsen, een flexibele binnenruimte, een grote bagageruimte van 443 liter – met neergeklapte achterbank zelfs 1.120 liter –, een grote actieradius en een snelle oplaadtijd.

Fiscale voordelen voor werknemers en werkgever
De 0% bijtelling voor de zakelijke rijder gaat in op het moment van registratie en is gedurende een periode van 5 jaar (60 maanden) geldig. Dit kan de leaserijder jaarlijks tot maar liefst 4.000 euro netto meer salaris opleveren*.

ZZP-ers en bedrijven profiteren nog eens extra van belastingvoordelen, zoals de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Vamil-regeling (willekeurige milieu-investeringen). Dit kan voor ZZP-ers** zelfs oplopen tot ruim 24.000 euro, waardoor de investering in de Plug-in Hybrid slechts 8.176 euro exclusief BTW bedraagt. Andere ondernemingsvormen, zoals B.V.’s, kunnen ook gebruikmaken van forse fiscale voordelen bij aanschaf.

Twee oplaadkabels voor maximale laadmogelijkheden
Om het de berijders zo aantrekkelijk mogelijk te maken de Prius Plug-in Hybrid regelmatig op te laden – en dus elektrisch te rijden – levert Toyota elk exemplaar met twee oplaadkabels. Een met normale stekker, de ander met een Mennekes-stekker, waardoor de oplaadmogelijkheden maximaal zijn.

Oplaad Service Pakket ontzorgt
Toyota levert elke Prius Plug-in Hybrid met het Oplaad Service Pakket. Dit omvat, indien mogelijk, een oplaadpunt bij de berijder thuis – inclusief het aanvraagtraject – en een interoperabele laadpas die in heel Nederland bij publieke oplaadpunten te gebruiken is. Het laadpunt thuis is de zogeheten lolo smart van The New Motion, een organisatie die elektrisch rijden in Nederland stimuleert en waarmee Toyota samenwerkt. Het is mogelijk om de stroomkosten van het thuisladen in een gespecificeerd overzicht te ontvangen waarna verrekening met de werkgever kan plaatsvinden.
Indien het oplaadpunt niet thuis kan worden geplaatst, verzorgt The New Motion in samenwerking met Stichting E-laad het aanvraagtraject voor een publiek oplaadpunt, waardoor regelwerk uit handen wordt genomen. Een publiek oplaadpunt is ook mogelijk als er al een lolo smart geplaatst is.

Zuinig met brandstof, grote actieradius, korte oplaadtijd
Een groot voordeel van de Prius Plug-in Hybrid ten opzichte van een volledig elektrische auto is de grote actieradius. Zo hoef je je als bestuurder geen zorgen te maken of de bestemming wel wordt bereikt. Als de lithium-ion batterij onvoldoende capaciteit heeft, neemt de zuinige Full Hybrid aandrijving het gewoon over. De Prius Plug-in Hybrid heeft een totale reikwijdte van ruim 1.000 kilometer. Tijdens bijvoorbeeld een vergadering is de batterij na 90 minuten weer opgeladen. Al met al onderschrijft dit het praktische gemak van de Prius Plug-in Hybrid.

Zeer compleet uitgerust
Toyota levert de Prius Plug-in Hybrid in de uitvoeringen Aspiration, Dynamic Business en Executive Business. Al vanaf het eerste uitrustingsniveau is de Prius Plug-in Hybrid compleet uitgerust met onder andere een CVT automaat, Vehicle Stability Control (VSC+), Traction Control (TRC), 7 airbags waaronder een knieairbag voor de bestuurder, LED-dagrijverlichting, mistlampen vóór, automatische airconditioning, cruise control, Toyota Touch met Bluetooth® en USB- en AUX-aansluiting, een parkeerhulpcamera achter, head up display, stoelverwarming, een dubbel dashboardkastje en luxe stoffen bekleding met zijwangen uitgevoerd in lederlook. De Dynamic Business voegt hier onder meer LED-koplampen, 8 speaker JBL audio en het Toyota Touch & Go Plus navigatiesysteem aan toe. De Executive Business is voorzien van onder andere lederen bekleding, adaptieve cruise control, Intelligent Parking Assist en een pre-crash veiligheidssysteem.

Toyota neemt verantwoordelijkheid
Met het Oplaad Service Pakket neemt Toyota zijn verantwoordelijkheid door het berijders zo gemakkelijk mogelijk te maken zoveel mogelijk op te laden en dus volledig emissieloos te rijden. Hiermee levert de Prius Plug-in Hybrid een directe, positieve bijdrage aan de plaatselijke luchtkwaliteit. Toyota biedt hiermee eveneens gemeenten en andere overheden de helpende hand om behalve de uitstoot van CO2 ook die van stikstofoxiden (NOx) en fijnstof terug te dringen.

Wilt u onze Toyota Prius Plug-in ook uitproberen?
Neem dan contact op met de Stichting Limburg Elektrisch of één van de Limburgse Toyota-dealers.

* gebaseerd op een vergelijkbaar geprijsde auto met 25% bijtelling en een belastingschaal van 42%.
** IB plichtige ZZP-ers in de belastingschaal van 52%.