Blog

Ruud Guyt, wethouder duurzaamheid van de Sittard-Geleen, maakt proefrit met Opel Ampera van Stichting Limburg Elektrisch

by edward.

Afgelopen vrijdag startte de elektrisch rijden proefperiode voor ruim vijftig medewerkers van de gemeente Sittard-Geleen. Zij konden kiezen uit een tiental elektrische voertuigen van de Stichting Limburg Elektrisch. In de showroom van Opel Hekkert kreeg Ruud Guyt, wethouder duurzaamheid van Sittard-Geleen, de sleutels overhandigd van een spiksplinternieuwe Opel Ampera, die nieuwste aanwinst van de stichting.Hier de blogs

Jean Linssen, directeur en mede-eigenaar van Opel Hekkert, is erg trots op de Ampera. De Ampera rijdt zo’n 80 kilometer op de accu. Maar hij kan ook grotere afstanden aan. De elektromotor wordt namelijk gevoed door een range extender, waardoor de actieradius wordt vergroot naar ruim 500 kilometer.
Dat neemt een belangrijke beperking van elektrisch rijden weg. De Ampera voldoet ruimschoots aan de norm voor vrijstelling van BPM en wegenbelasting. Zakelijke rijders betalen daarom geen bijtelling. Inmiddels zijn er ruim duizend Ampera’s besteld in Nederland.

Ruud Guyt, wethouder Sittard-Geleen, vergelijkt het verschil tussen normaal en elektrisch rijden met het overstappen van een motorboot naar een zeilboot. Je kan optimaal van de omgeving genieten en komt helemaal tot rust. Volgens Ruud Guyt past dit project heel goed bij de ambities van de gemeente Sittard-Geleen op het gebied van duurzaamheid. Waarschijnlijk gaan de meesten van ons nog meemaken dat de olie bijna opraakt en dus onbetaalbaar wordt. We moeten dus nu al alternatieven gaan onderzoeken, waaronder elektrische mobiliteit.

Edward Bongers, de initiatiefnemer van de stichting Limburg Elektrisch, zegt dat de eerste projecten al waardevolle indrukken hebben opgeleverd. Het rijden bevalt uitstekend, maar de beperkte actieradius van elektrische auto’s wordt als nadeel genoemd. En er zouden meer laadpalen moeten komen. Ook valt op dat personeel dat dicht bij het werk woont, verrassend positief is over een elektrische fiets voor het woon-werkverkeer. Ook e-scooters doen het goed, hoewel het in de zomer natuurlijk nog leuker is om daarmee te rijden.

De stichting Limburg Elektrisch stelt elektrische voertuigen beschikbaar waarmee 70 Limburgse organisaties praktijkervaring kunnen opdoen. Een maand lang kunnen de medewerkers van gemeenten, instellingen en bedrijven kennismaken met e-mobiliteit. In totaal worden er 1 miljoen elektrische kilometers gemaakt. In november hadden 25 medewerkers van UWV werkbedrijf te Roermond de primeur om als eerste 10 elektrische voertuigen een maand te mogen uitproberen. In december was het de beurt aan 30 medewerkers van AgentschapNL in Sittard.
De stichting is op dit moment met 25 Limburgse organisaties in gesprek die een maandje ervaring willen opdoen.

Zie ook http://stichtinglimburgelektrisch.nl/ of http://www.hekkertautogroep.nl