Demonstratiedag elektrisch rijden in Kerkrade

by edward.

Tesla

Op zaterdag 30 juni aanstaande vindt op de markt in Kerkrade een demonstratiedag elektrisch rijden plaats van 10.00 tot 17.00 uur. De gehele dag zullen allerlei activiteiten plaatsvinden. Zo is het mogelijk om met radiografische auto’s op zonne-energie te rijden en wordt voor de kinderen een leuke quiz gehouden en kunnen prijzen worden gewonnen. Publiekstrekker is de elektrisch aangedreven sportauto van het merk Tesla. Verder zal een grote roadtruck geplaatst worden met podium en voorzieningen. Ook proefrijden is mogelijk en desgewenst kunnen bezoekers met diverse elektrische of hybride auto’s een rondje rijden. Uiteraard is het ook mogelijk een proefritje op een elektrische scooter of fiets te maken.

Klimaatbeleid en thema mobiliteit
De opkomst van elektrische voertuigen is niet meer tegen te houden. Een ontwikkeling die vanwege de schaarste aan fossiele brandstoffen en de klimaatverandering steeds sneller vorm gaat krijgen. “Ook de gemeente Kerkrade onderkent deze ontwikkeling en wil graag inspelen op deze verandering. Met de organisatie van de demonstratiemarkt wordt duurzame mobiliteit onder de aandacht gebracht en kunnen eventuele vooroordelen worden weggenomen,” aldus wethouder Tim Weijers.

Verloting drie dagen proefrijden elektrische auto
Tijdens de demonstratiedag kunnen bezoekers meedoen aan een verloting met als prijs 3 dagen test rijden met een elektrische auto. Hiervoor worden een Opel Ampèra en een Citroën C zero ingezet. Uit de deelnemers worden zes winnaars geloot die in de maand juli één van beide voertuigen gedurende drie dagen mogen testen. Deelname is mogelijk voor burgers van Kerkrade en indien men minimaal vijf jaar in bezit is van een geldig rijbewijs B. Deelnamekaarten zijn tijdens de demonstratiedag verkrijgbaar.

Deelnemende partijen
De demodag wordt georganiseerd door de gemeente Kerkrade in samenwerking met de Stichting Limburg Elektrisch, regionale autodealers en diverse leveranciers van elektrische scooter, fietsen en overige lichte voertuigen.

Laadpalen
De gemeente Kerkrade is al langer bezig met de opzet van een netwerk aan laadpalen voor elektrische auto’s, fietsen, scooters etc. Zo worden nog deze maand acht laadpunten in Kerkrade geplaatst voor elektrische scooters en fietsen. Voor auto’s heeft de gemeente in 2011 al vijf laadpalen geplaatst.

De gemeente Kerkrade werkt samen met de Stichting Limburg elektrisch. Deze stichting heeft tot doel elektrische mobiliteit in Limburg te bevorderen. De demonstratiedag is het startmoment voor verdere activiteiten rondom elektrisch rijden binnen Kerkrade. Zo kunnen in de maand juli burgers, bedrijven en instellingen diverse voertuigen voor enkele dagen uitproberen en ervaring opdoen. Hiervoor wordt een speciale campagne opgezet.

Programma in het kort:
10.00 uur Start demonstratiedag